+ 420 1210, NON-STOP SOS
ilustrace na pozadí

Lavinové batohy

LAVINOVÝ BATOH

Co je lavinový batoh?

Na rozdíl od běžných batohů obsahuje lavinový batoh systém, který výrazně zvyšuje šanci na přežití v lavině. Statistiky uvádějí zhruba 95% přeživších, kteří byli strženi lavinou a aktivovali záchranný systém lavinového batohu. Je ovšem třeba brát v úvahu i statistickou chybu. Tedy že ne všichni, které lavina zasáhne tuto událost zdokumentují.

Lavinový batoh je ale vždy potřeba dovybavit i "tradiční" lavinovou výbavou. Tedy lavinovým vyhledavačem, sondou a lopatou!!! Pokud totiž pod lavinou skončí tvůj kamarád a ty dokážeš s touto výbavou účinně pracovat, výrazně tím zvýšíš možnost a rychlost jeho záchrany.

HISTORIE LAVINOVÝCH BATOHŮ

Koho a kdy napadlo něco takového, jako je princip lavinového batohu? V 70. letech 20. století lesmistr pan Aschauer položil základ patentu lavinového batohu. Jedním z jeho koníčků byl totiž lov zvěře a jednou v zimě nesl z hor na batohu zastřeleného kamzíka. Při sestupu utrhl ve strmém terénu několik menších lavin, ale ani v jednom případě nebyl zcela zasypán. Napadlo ho tedy, že se tak děje díky přidanému objemu jeho těla v podobě zvířete. Následovaly tedy pokusy s přivázanými velkými kanystry a balóny. Což vyvrcholilo roce 1980, kdy si nechal ustanovit patent na svůj nápad. Po té začal spolupracovat s bavorským Bergwachtem a v roce 1985 představil spolu s ním první funkční lavinový batoh ABS.

  •  roce 2006 vzniká švýcarská firma SNOWPULSE
  • v roce 2011 švýcarská firma MAMMUT sports group AG kupuje společnost Snowpulse. SNOWPULSE používá v současné době dva systémy PAS - Protection Airbag systém a RAS - Removable Airbag Systém RAS.
  • v roce 2014 představila firma PIEPS nový lavinový batoh Jetforce a firma SCOTT představil nový systém Alpride

PRINCIP LAVINOVÝCH BATOHU

 Lavinový batoh nepracuje na principu Archimedova zákona (tedy nadnášení lehčích těles v hustší kapalině), což by se zdálo na první pohled jasné, ale na principu inverzní odlučnosti v proudnici granulátů. Napsané to vypadá nepochopitelně, ale vtip je v tom, že větší částice zůstávají v proudící hmotě na povrchu a menší klesají ke dnu. Příkladně představte si misku ořechů různých velikostí, se kterou dostatečně zatřesete. Větší ořechy tak zůstanou na povrchu obsahu misky a menší klesnou ke dnu. Lavinový batoh tak tímto způsobem zvyšuje šanci zůstat na povrchu tekoucí laviny.

Z JAKÝCH ČÁSTÍ SE SKLÁDÁ LAVINOVÝ BATOH (ABS):

  1. vzduchový vak
  2. tlaková láhev
  3. hlava s narážecím trnem
  4. přihrádky na vaky
  5. plnící a vypouštěcí ventil
  6. kapsa na aktivační táhlo
  7. aktivační táhlo
  8. ramenní popruhy s kovovými přezkami
  9. popruh vedoucí rozkrokem
  10. kovová spona bederního pasu

 

Jak vypadá použití lavinového batohu:

Lavina Chopok 10.2.2014 from Jakub Perdik on Vimeo.

 

Jednotlivé systémy lavinových batohů a jejich výrobci:

ABS

+ Na zádovou jednotku se dají připnout různě velké batohy

+ 2 vzduchové vaky na každé straně jeden, v případě poškození jednoho ještě může pomoci druhý.

+ Možnost umístění táhla aktivace vzduchového vaku uživatelem na levou, nebo pravou stranu

+ Možnost dálkového odjištění systému

- Sytém není odnímatelný

- Airbagy zezadu na batohu

- Kartuš s plynem nelze plnit, nutná výměna zapalovače a kartuše v odborném obchodě

- Nelze cestovat letadlem do USA

Systém ABS používají batohy: BERGANS,DAKINE,DEUTER,HAGFLÖS,ORTOVOX, SALEWA,THE NORTH FACE, VAUDE

ORTOVOX jako jediný používá odnímatelný systém ABS M.A.S.S. (MODULAR AIRBAG SAFETY SYSTÉM)

aktivované airbagy detail systému detail odnímatelného systému

 

MAMMUT SNOWPULSE RAS (REMOVABLE AIRBAG SYSTÉM)

+ Odnímatelný RAS systém je kompaktní se všemi batohy od všech výrobců podporujících tento systém

+ Nízká hmotnost (RAS 850G)

+ AL kartuš na vzduch lze plnit kompresorem má vlastní tlakoměr (na trhu jsou však i jednorázové kartuše vyměnitelné v odborném obchodě)

- Samostatná malá klička k natahování narážecího trnu, lze ji snadno ztratit

- Nelze cestovat letadlem do USA

POZOR: Removable Airbag Systém nelze připevnit na batoh se systémem Protection Airbag Systém.

Systém RAS používají batohy: MAMMUT, SCOTT, OAKLEY, FERRINO JONES

aktivovaný airbag detail systému

 

MAMMUT  SNOWPULSE PAS (PROTECTION AIRBAG SYSTEM)

+ Odnímatelný PAS a kompaktní se všemi batohy PAS (MAMMUT)

+ Tvar Airbagu chrání důležitá místa, jako je krk, hlava a hrudní oblast před mechanickým poraněním a udržuje hlavu a horní část těla stále nad povrchem laviny, aby nedošlo k zasypání.

+ Nízká hmotnost (RAS 870G)

+ AL kartuš na vzduch lze plnit kompresorem má vlastní tlakoměr (na trhu jsou však i jednorázové kartuše vyměnitelné v odborném obchodě)

- Samostatná malá klička k natahování narážecího trnu, lze ji snadno ztratit

- Pokud je batoh lehký, nesedí dobře na ramenou

- Aktivovaný airbag brání ve výhledu do stran

- Nelze cestovat letadlem do USA

POZOR: Protection Airbag Systém nelze připevnit na batoh se systémem R.A.S. (Removable Airbag Systém).

aktivovaný airbag detail systému

 

PIEPS JET FORCE

Na rozdíl od ostatních systémů používá k nafouknutí airbagu el. Ventilátor poháněný Lithiovou dobíjecí baterií.

+ Objem vaku 200l

+ Opakované použití 4x a více (v závislosti na teplotě)

+ Automatické vyfouknutí po 3min.

+ Bez omezení pro leteckou přepravu

- Větší váha

- Vyšší cena

Systém JETFORCE používají batohy: PIEPS, BLACK DIAMOND.

aktivovaný airbag detail systému

 

SCOTT ALPRIDE

   Alpride shodný systém jako u záchranných vest používaných na lodích či v letadlech.

+ Odnímatelný systém umístěný v dolní časti batohu

+ 2 malé patrony odpovídající standardům mezinárodní letecké dopravy

+ Nízká hmotnost 1200g včetně patron

- Patrony nelze doplnit, vyměnit, lze pouze koupit nový pár (1.000,-kč)

aktivovaný airbag detail systému

 

Srovnávací tabulka lavinových batohů

Ochrana osobních údajů | Správa cookies | Mapa stránek | Zobrazit klasický web

© Horská služba ČR, o.p.s.
543 51 Špindlerův Mlýn 260, T +420 499 433 230

ID schránky: u4zgr6q

Vyrobil Simopt, s.r.o., 2024

ilustrace na pozadí